آموزش فیلمسازی

 

اصطلاحات سینمایی 

 

 

 

 

 

فرهنگ و اصطلاحات مهم و متداول سینمایی ‏

عزیزانی که از این فرهنگ یا لغت خانه استفاده می کنند؛ بهتر است به چند نکته توجه داشته باشند:
1-این فرهنگ اینترنتی بسیار مختصر است، اما واژگان آن با توجه به روند شکل گیری یک فیلم یا برنامه تلویزیونی انتخاب شده و به همان ترتیب نیز در اختیار کاربران عزیز قرار می گیرد.
2- این فرهنگ، همچون دیگر متون پژوهشی با توجه به منابع و ماخذی شکل گرفته که به رسم امانت داری، در پایان، به تمام منابع آن اشاره خواهد شد.
3- یاری دوستان مایه دلگرمی ماست، اگر به واژه ای بر خوردید که درک آن برایتان مشکل بود، یا حضور آن واژه را در این خانه ( فرهنگ ) ضروری دانستید، بسیار سپاسگذار خواهیم بود اگر به ما اطلاع بدهید.
امید است این حرکت بسیار کوچک بتواند راه گشای مشتاقان جوان و علاقمندان به هنر سینما در فهم بهتر اصطلاحات ضروری باشد.

‏Production‏« تولید » ‏
واژه ای است که در خصوص مجموعه کار ها و عوامل مربوط به تهیه و تدارک یک پروژه سینمایی یا برنامه تلویزیونی به کار برده می شود.
تولید، از مرحله فیلمبرداری شروع می شود و « پیش تولید » به تمام کارها و برنامه ریزی هایی که پیش از آن صورت می گیرد اطلاق می گردد.‏

Producer‏ « تهیه کننده »
فردی که بودجه ساخت یک فیلم و یا یک برنامه تلویزیونی در اختیارش قرار گرفته و پاسخگوی تولید و یا ساخت آن به سرمایه گذار باشد.
کار یک تهیه کننده فیلم به مراتب بالاتر و بیش از توان یک تهیه کننده تلویزیونی ارزیابی شده است. چون باید با کاربرد های وسایل و جریان فیلمبرداری و مشکلات آن بخوبی آشنایی داشته باشد.
این فرد همچنین باید بر اساس تعهدی که به سرمایه گذار سپرده است نیروی مادی و خلاقه انسانی فیلم را گرد هم آورد.
چنین شخصی خود می تواند یکی از سرمایه گذاران اصلی فیلم یا برنامه باشد و یا اینکه برای سرمایه گذاری کار کند.
بنابر این بر اساس طرح تصویب شده، نویسنده ای را برای تهیه سناریو یا متن پیدا کرده و او را کارگردان و هنرپیشه ها و سایر افراد کادر سازنده فیلم همچون فیلمبردار، صدا بردار و ... را فراهم کند. در نهایت بر چگونگی اجرای کار و هزینه های مورد استفاده نظارت داشته باشد. ‏
Associate producer            « مدیر تولید »شخصی است که کنترل همه وسایل فنی و اکیپ تولید به عهده او می باشد.
نقش مدیر تولید در سینما و تلویزیون متفاوت است. در تلویزیون مدیر تولید پستی است که در سازمان صدا و سیما به شخص واگذار می گردد و نقش او بیشتر در مناسبات اداری و کنترل همزمان تولید چند برنامه یا فیلم است، در سینما اگر چه نقش محدود تری دارد اما فعالیت و حضورش در ساخت یک فیلم محسوس تر می باشد.

Director                « کارگردان »

سازنده فیلم ؛ کسی که رهبری و هدایت تمام اکیپ در جهت ساخت فیلم به عهده اوست. کارگردان با توجه به نماهایی که انتخاب می کند و شیوه بازی گرفتن از بازیگران نتیجه کمی و کیفی تولید یک فیلم  را معلوم می کند.

Scenario                  « فیلمنامه »

فیلمنامه یا سناریو، نوشته ای است مشتمل بر توضیح کامل جزئیات مربوط به صحنه ها و کاراکترهای یک فیلم بر مبنای قصه کلی فیلم که توسط نویسنده فیلمنامه ارائه گردد.
در فیلمنامه، ابتدا صحنه های مختلف تعیین شده و از نظر زمان و مکان معرفی می شوند؛ سپس توضیح صحنه و میزانسن در هر صحنه مشخص شده و دیالوگ ها هر کاراکتر نیز همراه با توضیح نحوه بیان آن

تبلیغات

قابل توجه فیلمبردارن کرمانشاه

فروش نرم افزارها و پلاگین های حرفه ای تدوین

آموزش کارگردانی. تصویر برداری و تدوین  .مراسم عروسی- موزیک ویدیو هنرمندان - تیزر-مستند- فیلم کوتاه .سیمینارها 0 از مقدماتی تا پیشرفته(تضمینی)

پخش کلیپ هنرمندان از شبکه های تلویزیونی

۰۹۳۹۱۸۲۲۳۰۲

 

لنزها و دوربین ها

سex



در اینجا من ۳ تبدیل۳۵ رو بهتون معرفی میکنم که عبارت اند از :

۱- Redrock M2

2- Brevis

3- SGblade

این تبدیل۳۵ ها پراستفاده ترین تبدیلها برای ساخت فیلم و کلیپ هستن و از لنزها و دوربین های زیادی پشتیبانی میکنن و متعلقات این تبدیلها در بازار زیاد هستش و قیمت مناسبی هم دارن . شما با این تبدیلها که قیمت پائینی دارند میتوانید فیلم های سینمایی و کلیپ های بسیار قوی کار کنید و هم اکنون در سینماهای معروف جهان از این تبدیلها داره استفاده میشه .

این تبدیل۳۵ ها نوع و عمق و شدت فوکوس تصویر رو تا حد حتی دوربنی های ۱۵ میلیون تومانی  میبرند و شما با یک دوربین یا هندیکم ۳ یا ۱ میلیون تومانی میتوانید با این تبدیل۳۵ ها تصویری بسازید که با دوربین های ۱۰ میلیون تومانی هم نمیتوان این نوع تصویر ها رو درست کرد .

این تبدیلها با بیشتر دوربین های DV و HDV و HD رایج در بازار و لنزهای کانن , سونی , نیکون , سیگما سازگار هستن و بدون هیچ مشکلی میتوانید از لنزهای دوربین های عکاسی بر روی دوربین خودتون استفاده نمائید و تصاویر واید بی نظریری رو درست کنید .




۱-معرفی Redrock M2

یکی از تبدیل۳۵ های پراستفاده تبدیل m2 هستش که فیلم های سینمایی زیادی رو با این تبدیل ساختن و با دوربین های زیادی هم سازگاری کامل داره . بدر این ۳مدلی که گفته شد m2 بهترین تبدیل۳۵ برای ساخت فیلم سینمایی هستش به این علت که از تکنولوژی های زیادی برای هر بیشتر شبیه شدن تصویر به تصاویر سینمایی استفاده شده .

برای تهیه Redrock M2 باید قطعات و متعلقات رو به صورت جداگانه از خود شرکت یا فروشگاهها معتبر خریداری نمائید ولی برای رفع این مشکل شرکت پکیجهایی رو آماده کرده که ۳ پکیچ مختلف هستشن که در ادامه پکیچ ها رو معرفی میکنم به همراه قیمت .

یکی از ویژگی های برتر این تبدیل۳۵ سازگاری با لنزهای سری Zeiss ZF هستش که با این لنزها تصاویر  شما کمی از فیلم های سینمایی نخواهد داشت و میتوانید با لنزهای بسیار قوی زایس فیلم های بی نظیری رو بسازید که کسی و هر گروهی نتواند حتی شبیه این تصاویر رو بسازد .

دوربین های سازگار با این تبدیل۳۵ :

o Panasonic AG-DVX100, DVX100A, DVX100B
o Canon XL1, XL1S, XL2, GL1, GL2, GM2, HV20
o Sony Z1, FX1, FX7, V1, A1, HC1, HC3
o JVC HD100, HD110, HD200, HD250, HD10, HD20
o Panasonic DVC30, DVC60
o Panasonic HVX-200, 201, 202
o Sony PD150, PD170, PD100
o Sony PC9
o Canon XL-H1, XH-A1, XH-G1

مانت ها و لنزهای سازگار با این دوربین :

o Nikon
o Canon Eos
o Canon FD
o Minolta
o Olympus
o Pentax -K & S

 

عکس ها :

آخرین اخبار فیلمسازی و هنرمندان غرب کشور


آخرین اخبار فیلمسازی و هنرمندان غرب کشور

ششمین جشنواره فیلم و عکس «ژیار» استان کردستان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری جشنواره، شب گذشته طی مراسمی با حضور ناصر باکیده مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، منصور ایمانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، سیروس ثنایی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج برگزیدگان این جشنواره در سالن فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج معرفی شدند.

بخش فیلم

«سی‌امین سال انقلاب اسلامی»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم پویانمایی مترسک مارس به کارگردانی رضا محمدی اهدا شد.

 «محیط زیست»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند افسون به کارگردانی هیوا امین نژاد اهدا شد.

بهترین تحقیق
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محقق فیلم مستند نوروز در تنهایی به طور مشترک به هیوا صوفیه، احمد محمدی و مریم صید مرادی اهدا شد. 
  
بهترین صدابرداری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرید صداقت صدابردار فیلم رویاهای برفی اهدا شد.

بخش بهترین صداگذاری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سوران فهیم صداگذار فیلم اینجا جاده‌ها پایان ندارند اهدا شد.

بهترین تدوین
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طور مشترک به سوران فهیم و توفیق امانی برای تدوین فیلم اینجا جاده‌ها پایان ندارند اهدا شد.

بهترین تصویربرداری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به میثم ریاحی برای تصویربرداری فیلم فرشتگان در خاک می‌میرند اهدا شد.

بهترین فیلمنامه
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سالم صلواتی برای نوشتن فیلمنامه رویاهای برفی اهدا شد.

بهترین کارگردانی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بابک امینی برای کارگردانی فیلم فرشتگان در خاک می‌میرند اهدا شد.

بهترین پویانمایی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ماشاالله محمدی برای فیلم آدم‌ها اهدا شد.

بهترین فیلم داستانی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم داستانی اینجا جاده‌ها پایان ندارند به کارگردانی توفیق امانی
اهدا شد.

بهترین فیلم مستند
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم افسون به کارگردانی هیوا امین نژاد اهدا شد.

جایزه ویژه
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدعلی محمدی بازیگر فیلم رویاهای برفی اهدا شد.
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خاطره ندری بازیگر فیلم اینجا جاده‌ها پایان ندارند اهدا شد.

بهترین فیلم به مفهوم مطلق
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به توفیق امانی کارگردان اینجا جاده‌ها پایان ندارند اهدا شد.
همچنین به خاطر همکاری خوب و موثر در اطلاع‌رسانی و انعکاس خبری گسترده ششمین دوره جشنواره فیلم و عکس «ژیار» لوح تقدیر به منصور جهانی و منوچهر جهانی اهدا شد.

بخش عکس

بخش «سی‌امین سال انقلاب اسلامی»
نفر اول: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به جمشید فرجوند فردا، عکاس برگزیده این بخش اهدا شد.
لوح تقدیر جایزه نقدی به شمس‌الدین رسولی و بهرام نصرالله بیگی اهدا شد.

بخش آزاد
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سامان عباسی اهدا شد.
نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیر علی ویسی اهدا شد.
نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا نوری اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به شاخه‌وان عثمانی اهدا شد.

بخش «محیط زیست»
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی محرابی‌فر اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به امید گرشاسبی اهدا شد.

«سال اصلاح الگوی مصرف»
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به بهمن شهبازی اهدا شد.

 

 

تدوین

 

تدوین

مقدمه..........

      هنگامی که سینما سالهای آغازین خود را را پشت سر میگذاشت اولین فیلمهایی که ساخته شدند بطور تقریبی هر یک بیشتر از یک دقیقه طول نمیکشیدند. این فیلمها شامل حلقه های متشکل از یک نمای واحد بودند که بدون قطع فیلمبرداری و ضبط میشدند.
یعنی چه در فیلمهای مستند و چه در فیلمهای داستانی و بازسازی شده صحنه به گونه ای ترتیب داده می شد که وقایع همگی در این مدت کوتاه صورت می پذیرد و دوربین از یک زاویه ثابت از ابتدا تا انتهای ُآنرا ضبط کند.
در نتیجه بیننده این فیلمها همچون تماشاگر تئاتر بود که در سالن نشسته ُو از یک زاویه مشخص به مجموعه وقایع نگاه می کند.
و شیوه ساخته شدن فیلمهانیز شباهت زیادی به کار تئاتر داشت چرا که بازیگران با توجه به همان زاویه دید ثابت دوربین که معمولا تمامی صحنه را در تصویر جا میداد نقش خود را از آغاز تا پایان ماجرا بطور پیوسته اجرا میکردند.
از لحظه ای که دوربین شروع به ضبط تصویر میکرد تا هنگامی که از حرکت می ایستاد و فیلمبرداری متوقف میشد یه (پلان) نامیده شد.باچنین تعریفی پس تمامی فیلمهای ساخته شده در آن سالها یک پلانی بودند.

اما بزودی فیلمسازان دریافتن که میشود تکه فیلمهایی را که بطور جداگانه فیلمبرداری کرده اند بدنبال یکدیگر بچسبانند و در طول نمایش یک حلقه فیلم چند تصویر متحرک متفاوت را از پی هم ارائه دهند. به این ترتیب وقایع یک فیلم می توانست در صحنه های مختلف و زمانهای متفاوت اتفاق افتد. این آغاز آشنایی با یک امکان فنی سینمای نوپا بود.


تدوین:آخرین مرحله تولید فیلم است که در آن فیلم ، شکل نهایی خود را پیدا می کند. این مرحله شامل : گزینش نماها و اندازه آنها ، ردیف کردن نماها، صحنه ها و سکانس ها پشت سر هم ، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگاه کردن صدای نهایی با تصویر ، است.
این کارها به وسیله ، استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر ، انجام می شود
.

تدوینگر : کسی که مسئول سرهم کردن فیلم به صورت نهایی آن ، با توجه به آنچه در بالا گفته شد ، است. تدوین گر گا  معمولا در شکست یا موفقیت فیلم ، نقشی اساسی به عهده دارد. تدوین گر است که با گزینش ، شکل دهی و مرتب کردن نماها و با مرتب کردن و در هم آمیختن صدا ها و همگاه کردن آن با تصویر، در تکوین ، ضرباهنگ ، شکل و صورت فیلم و در تاکید و تاثیر نماهای مختلف ، اثر بارزی بر جا می گذارد

 امروزه فیلم سازان سعی می کنند ، روابط نزدیکی با تدوین گران داشته باشند. برخی از فیلم سازان از قبل ، طرح تدوین فیلمشان را می ریزند و در مرحله فیلم برداری ، تا حد زیادی کار تدوین را خودشان انجام می دهند  به این معنی که برای مثال در هر نما،نوع نما را کاملامشخص می کنند ونماهای مختلف با زوایا و فاصله های مختلف دوربین از سوژه نمی گیرند، که لازم باشد از بین آنها نمایی را انتخاب کرد و ... به این ترتیب فیلم سازان تعداد انتخاب ها را کاهش می دهند ، تا شکل نهایی فیلم همان باشد که خودشان در ذهن دارند.

معمولا تدوین از همان مرحله فیلم برداری آغاز می شود ، به این ترتیب که ، تدوین گر ، فیلم هایی را که هر روز گرفته می شود در اختیار می گیرد و با مشورت کارگردان، آن تکه فیلم ها را سر هم می کند. وقتی فیلم برداری به پایان رسید، تدوین گر فیلمی در دست دارد که به صورت خامدستانه و خالی از ظرافت ، تنها روند رویدادهای فیلم را تعقیب می کند. تدوین گر کار تدوین را با این فیلم آغاز می کند. او با نظر کارگردان ، بهترین برداشت ها را انتخاب می کند و الگوی صدای فیلم را با تصویر همگاه می کند. این نسخه از فیلم که اولین نسخه تدوین شده فیلم ، برای رسیدن به شکل نهایی آن است ، اصطلاحا راف کات ( Rough Cut ) ، نامیده می شود. البته این نسخه را نسخه تدوین شده فیلم ساز هم می نامند ، چون کم و بیش حاوی دیدگاه فیلم ساز از فیلم است و هنوز چندان مورد مداخله کس دیگری قرار نگرفته است

تدوین گربعد ازمشورت با فیلم ساز، نسخه تدوین اولیه را اصلاح و ویرایش می کند،جلوه های اپتیک برای انتقال نماها را به آن اضافه می کند ( برای مثال محو تدریجی ، هم گذاری و ... ) ، جلوه های ویژه را نیز به فیلم می افزاید و در نهایت نسخه نهایی را که در آن نماها ، طول آنها وترتیب قرار گیریشان به دقت مشخص شده و صدا نیز به خوبی با تصویر همگاه شده است را ، ارائه می دهد.

 لازم به ذکر است که تدوین گر بر کار مسئول مخلوط کردن صداها ، نظارت می کند. صدای فیلم شامل گفت وگوها ، موسیقی طبیعی ، جلوه های صوتی و موسیقی متن است.


پس از آماده شدن نسخه نهایی فیلم ،  لازم به ذکر است که در این مرحله امکان ایجاد تغییر  ، توسط کارگردان یا تدوین گر وجود دارد. به ویژه بعد از نمایش خصوصی فیلم و با توجه به واکنش تماشاگران می توان ، تغییراتی در آن ایجاد کرد

امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده ، کار تدوین گر ، انعطاف ، سرعت ، دقت و سهولت بیشتری یافته است.                                                                           

  اهمیت تدوین

 با تدوین می توان روایتی را به صورت مداوم و سیال بیان کرد. تدوین زمان و مکان را فشرده می کند عناصر متفاوت و پراکنده را مورد تاکید قرار می دهد و کنار هم می گذارد و آنها را چنان مرتب  می کند  که الگوهای معنایی خاصی ایجاد کنند.ندوین در ضمن ، به نوعی واکنش تماشاگران را ، شکل  می دهد برای  مثال ارائه یک رشته نماهای کوتاه که به سرعت به یکدیگربرش می  خورند می تواند ، حس هیجان ، حادثه  و انتظار  را در تماشاگر ایجاد کند ، در حالی که نماهای طولانی آرامش بخش هستند ، بر عنصر  دراماتیک صحنه تاکید دارند و تماشاگر را با شخصیت ها فیلم بیشتر درگیر می کنند. شیوه تلفیق صدا و تصویر هم ، تاثیر بسیار مهمی بر تماشاگر دارد.  برای مثال قابل شنیدن بودن یا نبودن گفت و گوها ، ارائه موسیقی  در لحظه ای خاص از فیلم ، بالا و پایین شدن حجم صدا ها ، به گوش رسیدن صدای محیط و همه و همه معنای خاصی می آفرینند و احساسات  تماشاگر را به سمتی هدایت می کنند .


اصطلاحات مونتاژ:

 - سکانس Sequence (فصل): هر فیلم از چند تا بخش (فصل) تشکیل شده که هر بخش یه قسمت از موضوع رو بازگو می کنه.

- پلان Plan (نما): هر سکانس شامل چندین پلان می هست. هر پلان یه نما هست که فیلم برداری می شه.

- شات Shot (برداشت): از لحظه ای که ضبط رو شروع می کنن تا وقتی که قطع می شه یه شات می گن. هر نما (پلان) ممکنه چند بار برداشت بشه.

- شات لیست Shot List (فهرست برداشت ها): می شه گفت که گزارش کار فیلم برداریه که توی اون توضیح میدن که کدوم لحظه از نوار فیلم برداری شده، شامل چه تصویریه.

- کلاکد Clacked (صدای تق): هر متنی اضافه شده به فیلم که توضیح می ده که از این جه به بعد، موضوع تصاویر در مورد چیه. البته اسمش رو از صدای همون تخته ای گرفتن که اطلاعات تصویر رو روش می نویسن و جلوی دوربین نگه می دارن.

- کالر بار Color Bar و Bar & Tone: همون صفحه ای که ستون های رنگی داره و واسه تست رنگ مانیتور استفاده می کنن. وقتی هم که با صدای سوت همراه باشه Bar&Tone واسه تست صدا هم به کار می ره.

- اسکوپ Scope : سیاهی بالا و پایین تصویر. اولین بار موقعی پیش می اومد که می خواستن یه فیلم سینمایی رو توی تلویزیون نشون بدن. چون همون طور که می دونید، پرده سینما خیلی عریض تر از صفحه تلویزیونه، چون می خواستن کل پرده رو توی تلویزیون نشون بدن پس بالا و پایین تصویر سیاه می شد. بعد از اون، توی کارهای تلویزیونی واسه قشنگی استفاده می شه.

- راش Rash : تصاویر فیلم برداری شده بدون تغییر و بدون کم و زیاد.

- راف کات Raff cut (بریدن اضافه ها): همیشه قسمتی از تصاویر راش، خراب و بلا استفاده است. قبل از مونتاژ، تصاویر مورد استفاده رو از راش در میارن و گلچین می کنن.

- تیتراژ: قسمت اول و آخر برنامه که به معرفی برنامه و عوامل ساخت می پردازه.

- پلاتو: صحبت های مجری برنامه.

- ووله: تصاویر مین برنامه که با موسیقی همراهه و معمولاً از 30 ثانیه بیشتر نمی شه.

- نریشن Narration : صدای گوینده که روی تصاویر پخش می شه و موضوع رو دنبال می کنه.

- اینسرت Insert : تصویر کوتاهی که رابط دو تا تصویر دیگه هست و یا قسمتی از خرابی تصویر اصلی رو می پوشونه.

- تایتل Title: هر نوشته ای که روی تصویر بیاد.

- ساب تایتل sub Title (زیرنویس): نوشته ای که فقط پایین تصویر نشون داده می شه.

- کات Cut (بریدن): چسبوندن دو تا تصویر بدون هیچ افکت اضافی.

- جامپ کات Jump Cut (پرش تصویری): کات نادرست یا پرش در تصویر.

- ترانزیشن Transition : هر افکتی که رابط دو تا تصویر کنار هم باشه.

- دیزالو Dissolve : ساده ترین و پرکاربردترین تروکاژ واسه چسبوندن دو تا تصویر که باعث می شه تصویر اول توی تصویر دوم محو
بشه.

- فید این Fade In: وقتی که تصویر کم کم از سیاهی بیرون بیاد بدون موشن. مثلاً دیزالو سیاهی به تصویر.

- فید اوت Fade Out: برعکس فید این. تصویر به آهستگی می ره توی سیاهی.

- وایپ Wipe: یکی از تروکاژهای مرسوم که بر اساس رنگ یه عکس سیاه و سفید (شیب رنگ)، تصویر اول رو حذف می کنه و
تصویر دوم رو نشون می ده.

- سوپر ایمپوس Super Impose: دو یا چند تا تصویر که به صورت محو، روی هم نشون داده می شه.

- موشن Motion: هر نوع حرکت فیلم یا عکس یا نوشته روی صفحه.

- کراپ Crop: بریدن از طول و عرض تصویر.

- رول Roll: حرکت (موشن) به صورت افقی.

- کراول Crawl: حرکت (موشن) به صورت عمودی.

- مانیتور Monitor: تصویر خروجی کار.

 تدوین موازی Cross-cutting
قطع متناوب از یک صحنه به صحنه دیگر و نشان دادن تکه ای از یک واقعه و تکه ای از واقعه ای دیگر به صورتی که دو ماجرا به طور موازی و متناوب پیش برده شود. به عبارتی دو واقعه همزمان درحال روی دادن است

 تصاویر روی هم Multiple-Exposure
یک نمای واحد که از چاپ و یا روی هم افتادن دویا چند تصویر مختلف تشکیل شده باشد. به طوریکه طرح هر یک از تصاویر (هرچندمحو) ازخلال سایر تصاویر پیدا باشد (مثل چهره ای بر زمینه یک ساختمان و روی این دو تصویر صفحه روزنامه ای). این تدبیر برای خلاصه و فشرده بیان کردن یک خبر و یا انتقال حس، حالت یا فضایی خاص به کار میرود.
به این نوع نما «سوپر ایمپوزیشن» supperimposition نیز گفته میشود

       تصاویر کنارهم Multiple-Image
موقعی که در کادر یک «نمای» واحد دو یا چند تصویر مشابه یا مختلف درکنارهم ظاهر شوند. مثلاً در فیلمهای قدیمی گاهی در صحنه ای که دونفر به هم تلفن می کردند، هرکدام را در یک طرف کادر نشان می دادند که با خطی از وسط جدا شده بودند. به این تدبیر (پرده قسمت شده) split screen هم گفته میشود

 

http://KANALFILMTV.COM 

 

نقد و بررسي دوربين ديجيتال Canon XL2

  كانن ايكس ال2


Canon XL2

    جدول مشخصات فني
    مشخصات كلي دوربين
    نام دوربين  دوربين فيلمبرداري Canon XL2
    نوع دوربين Mini DV
    نوع ذخيره سازي كاست Mini DV
    تاريخ معرفي 2007/03/01
    ساخت
    قيمت تومان
    وزن 3493 گرم
    ابعاد 226*221*495 ميليمتر
    مشخصات حسگر و تصاوير / فيلم
    دقت حسگر - 0.68 مگاپيكسل براي عكاسي
- 0.46 مگاپيكسل مؤثر
    ابعاد حسگر 1 به 6 اينچ
     نوع حسگر CCD
    قابليت عكسبرداري Yes
    كيفيت فيلم DV (640*480)
    فرمت ذخيره سازي فيلم MPEG2
    فرمت ذخيره سازي عكس JPEG
    صدا استريو
    سرعت شاتر  - 1/5000 ثانيه
    قابليت تصويربرداري در شب دارد
   حداقل نور 5.5 لوكس
    تنظيم  تراز سفيدي
    (White Balance)
اتوماتيك و Indoor و Outdoor و قابل تنظيم
    حالت هاي تصويربرداري • نور كم
• نور متمركز
    مشخصات لنز
     سازنده لنز كانن
     محدوده فاصله كانوني 5.4 - 108 میلیمتر
     لرزشگير تصوير دارد - الكترونيكي (Super Steady Shot)
    زوم اپتيكال 20 برابر
    زوم ديجيتال برابر
    فوكوس دستي دارد
    فوكوس اتوماتيك دارد
    سايز فيلتر  ميليمتر
    مشخصات صفحه نمايش
    صفحه نمايش (LCD) صفحه نمايش چرخان
    سايز  صفحه نمايش (LCD) 6.8 اينچ
    دقت صفحه نمايش (LCD) 200000 پيكسل
    جشمي (منظره ياب) LCD رنگي 123000 پيكسل با قابليت تنظيم روشنايي
    ورودي و خروجي ها
    ورودي ميكروفون Yes
    خروجي هدست
    خروجي USB
    ورودي صدا و تصوير - Line in No
    خروجي تلويزيون Yes
    Pict Bridge Yes
    ارتباطات • پورت USB 2.0
• خروجي صدا و تصوير كامپوزيت
• خروجي S-Video
• ورودي آداپتور برق
    ساير مشخصات
    فلاش No
    ميكروفون Yes
    بلندگو Yes
    نوع كارت حافظه SD/MMC
    كارت حافظه همراه دوربين ندارد مگابايت
    كنترل از راه دور ندارد
    باتري باتري ليتيوم قابل شارژ
    شارژر باتري دارد
   

نمایندگی و واحد تولید شبکه جهانی  pdf

پخش برنامه كانال خنده جمعه ها۱۴:۳۰     ferc  12207      از pdf.tv

http://WWW.KANALFILMTV.COM 

 http://WWW.FILMSAZANKERMANSHAH.BLOGFA.COM    انجمن فیلمبرداران و خوانندگان کرمانشاه

۰۹۱۸۹۱۸۵۹۳۰ تهران

 

نمایندگی و واحد تولید شبکه جهانی  PDF.TV

پخش برنامه كانال خنده جمعه ها ۱۴:۳۰     ferc  12207      از pdf.tv

تماس

09301668797 gardon afsari

۰۹۱۸۹۹۱۵۰۱۰ ساسان افسری

۰۹۳۹۰۹۴۰۳۳۰  سجاد افسری

 ۰۹۱۸۹۱۸۵۹۳۰ 

گردون(رامین)افسری