آموزش فیلمسازی
|
|
قابل توجه فیلمبردارن کرمانشاه
فروش نرم افزارها و پلاگین های حرفه ای تدوین
آموزش کارگردانی. تصویر برداری و تدوین .مراسم عروسی- موزیک ویدیو هنرمندان - تیزر-مستند- فیلم کوتاه .سیمینارها 0 از مقدماتی تا پیشرفته(تضمینی)
پخش کلیپ هنرمندان از شبکه های تلویزیونی
۰۹۳۹۱۸۲۲۳۰۲
در اینجا من ۳ تبدیل۳۵ رو بهتون معرفی میکنم که عبارت اند از :
۱- Redrock M2
2- Brevis
3- SGblade
این تبدیل۳۵ ها پراستفاده ترین تبدیلها برای ساخت فیلم و کلیپ هستن و از لنزها و دوربین های زیادی پشتیبانی میکنن و متعلقات این تبدیلها در بازار زیاد هستش و قیمت مناسبی هم دارن . شما با این تبدیلها که قیمت پائینی دارند میتوانید فیلم های سینمایی و کلیپ های بسیار قوی کار کنید و هم اکنون در سینماهای معروف جهان از این تبدیلها داره استفاده میشه .
این تبدیل۳۵ ها نوع و عمق و شدت فوکوس تصویر رو تا حد حتی دوربنی های ۱۵ میلیون تومانی میبرند و شما با یک دوربین یا هندیکم ۳ یا ۱ میلیون تومانی میتوانید با این تبدیل۳۵ ها تصویری بسازید که با دوربین های ۱۰ میلیون تومانی هم نمیتوان این نوع تصویر ها رو درست کرد .
این تبدیلها با بیشتر دوربین های DV و HDV و HD رایج در بازار و لنزهای کانن , سونی , نیکون , سیگما سازگار هستن و بدون هیچ مشکلی میتوانید از لنزهای دوربین های عکاسی بر روی دوربین خودتون استفاده نمائید و تصاویر واید بی نظریری رو درست کنید .
یکی از تبدیل۳۵ های پراستفاده تبدیل m2 هستش که فیلم های سینمایی زیادی رو با این تبدیل ساختن و با دوربین های زیادی هم سازگاری کامل داره . بدر این ۳مدلی که گفته شد m2 بهترین تبدیل۳۵ برای ساخت فیلم سینمایی هستش به این علت که از تکنولوژی های زیادی برای هر بیشتر شبیه شدن تصویر به تصاویر سینمایی استفاده شده .
برای تهیه Redrock M2 باید قطعات و متعلقات رو به صورت جداگانه از خود شرکت یا فروشگاهها معتبر خریداری نمائید ولی برای رفع این مشکل شرکت پکیجهایی رو آماده کرده که ۳ پکیچ مختلف هستشن که در ادامه پکیچ ها رو معرفی میکنم به همراه قیمت .
یکی از ویژگی های برتر این تبدیل۳۵ سازگاری با لنزهای سری Zeiss ZF هستش که با این لنزها تصاویر شما کمی از فیلم های سینمایی نخواهد داشت و میتوانید با لنزهای بسیار قوی زایس فیلم های بی نظیری رو بسازید که کسی و هر گروهی نتواند حتی شبیه این تصاویر رو بسازد .
دوربین های سازگار با این تبدیل۳۵ :
o Panasonic AG-DVX100, DVX100A, DVX100B
o Canon XL1, XL1S, XL2, GL1, GL2, GM2, HV20
o Sony Z1, FX1, FX7, V1, A1, HC1, HC3
o JVC HD100, HD110, HD200, HD250, HD10, HD20
o Panasonic DVC30, DVC60
o Panasonic HVX-200, 201, 202
o Sony PD150, PD170, PD100
o Sony PC9
o Canon XL-H1, XH-A1, XH-G1
مانت ها و لنزهای سازگار با این دوربین :
o Nikon
o Canon Eos
o Canon FD
o Minolta
o Olympus
o Pentax -K & S
عکس ها :
ششمین جشنواره فیلم و عکس «ژیار» استان کردستان با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از ستاد خبری جشنواره، شب گذشته طی مراسمی با حضور ناصر باکیده مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران، منصور ایمانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، سیروس ثنایی رئیس انجمن سینمای جوانان ایران دفتر سنندج برگزیدگان این جشنواره در سالن فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج معرفی شدند.
بخش فیلم
«سیامین سال انقلاب اسلامی»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم پویانمایی مترسک مارس به کارگردانی رضا محمدی اهدا شد.
«محیط زیست»
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند افسون به کارگردانی هیوا امین نژاد اهدا شد.
بهترین تحقیق
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محقق فیلم مستند نوروز در تنهایی به طور مشترک به هیوا صوفیه، احمد محمدی و مریم صید مرادی اهدا شد.
بهترین صدابرداری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فرید صداقت صدابردار فیلم رویاهای برفی اهدا شد.
بخش بهترین صداگذاری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سوران فهیم صداگذار فیلم اینجا جادهها پایان ندارند اهدا شد.
بهترین تدوین
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طور مشترک به سوران فهیم و توفیق امانی برای تدوین فیلم اینجا جادهها پایان ندارند اهدا شد.
بهترین تصویربرداری
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به میثم ریاحی برای تصویربرداری فیلم فرشتگان در خاک میمیرند اهدا شد.
بهترین فیلمنامه
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به سالم صلواتی برای نوشتن فیلمنامه رویاهای برفی اهدا شد.
بهترین کارگردانی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بابک امینی برای کارگردانی فیلم فرشتگان در خاک میمیرند اهدا شد.
بهترین پویانمایی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به ماشاالله محمدی برای فیلم آدمها اهدا شد.
بهترین فیلم داستانی
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم داستانی اینجا جادهها پایان ندارند به کارگردانی توفیق امانی
اهدا شد.
بهترین فیلم مستند
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم افسون به کارگردانی هیوا امین نژاد اهدا شد.
جایزه ویژه
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمدعلی محمدی بازیگر فیلم رویاهای برفی اهدا شد.
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به خاطره ندری بازیگر فیلم اینجا جادهها پایان ندارند اهدا شد.
بهترین فیلم به مفهوم مطلق
دیپلم افتخار و جایزه نقدی به توفیق امانی کارگردان اینجا جادهها پایان ندارند اهدا شد.
همچنین به خاطر همکاری خوب و موثر در اطلاعرسانی و انعکاس خبری گسترده ششمین دوره جشنواره فیلم و عکس «ژیار» لوح تقدیر به منصور جهانی و منوچهر جهانی اهدا شد.
بخش عکس
بخش «سیامین سال انقلاب اسلامی»
نفر اول: دیپلم افتخار و جایزه نقدی به جمشید فرجوند فردا، عکاس برگزیده این بخش اهدا شد.
لوح تقدیر جایزه نقدی به شمسالدین رسولی و بهرام نصرالله بیگی اهدا شد.
بخش آزاد
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به سامان عباسی اهدا شد.
نفر دوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به امیر علی ویسی اهدا شد.
نفر سوم: لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا نوری اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به شاخهوان عثمانی اهدا شد.
بخش «محیط زیست»
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی محرابیفر اهدا شد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به امید گرشاسبی اهدا شد.
«سال اصلاح الگوی مصرف»
نفر اول: لوح تقدیر و جایزه نقدی به بهمن شهبازی اهدا شد.
هنگامی که سینما سالهای آغازین خود را را پشت سر میگذاشت اولین فیلمهایی که ساخته شدند بطور تقریبی هر یک بیشتر از یک دقیقه طول نمیکشیدند. این فیلمها شامل حلقه های متشکل از یک نمای واحد بودند که بدون قطع فیلمبرداری و ضبط میشدند.
یعنی چه در فیلمهای مستند و چه در فیلمهای داستانی و بازسازی شده صحنه به گونه ای ترتیب داده می شد که وقایع همگی در این مدت کوتاه صورت می پذیرد و دوربین از یک زاویه ثابت از ابتدا تا انتهای ُآنرا ضبط کند.
در نتیجه بیننده این فیلمها همچون تماشاگر تئاتر بود که در سالن نشسته ُو از یک زاویه مشخص به مجموعه وقایع نگاه می کند.
و شیوه ساخته شدن فیلمهانیز شباهت زیادی به کار تئاتر داشت چرا که بازیگران با توجه به همان زاویه دید ثابت دوربین که معمولا تمامی صحنه را در تصویر جا میداد نقش خود را از آغاز تا پایان ماجرا بطور پیوسته اجرا میکردند.
از لحظه ای که دوربین شروع به ضبط تصویر میکرد تا هنگامی که از حرکت می ایستاد و فیلمبرداری متوقف میشد یه (پلان) نامیده شد.باچنین تعریفی پس تمامی فیلمهای ساخته شده در آن سالها یک پلانی بودند.
اما بزودی فیلمسازان دریافتن که میشود تکه فیلمهایی را که بطور جداگانه فیلمبرداری کرده اند بدنبال یکدیگر بچسبانند و در طول نمایش یک حلقه فیلم چند تصویر متحرک متفاوت را از پی هم ارائه دهند. به این ترتیب وقایع یک فیلم می توانست در صحنه های مختلف و زمانهای متفاوت اتفاق افتد. این آغاز آشنایی با یک امکان فنی سینمای نوپا بود.
تدوین:آخرین مرحله تولید فیلم است که در آن فیلم ، شکل نهایی خود را پیدا می کند. این مرحله شامل : گزینش نماها و اندازه آنها ، ردیف کردن نماها، صحنه ها و سکانس ها پشت سر هم ، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و همگاه کردن صدای نهایی با تصویر ، است.
این کارها به وسیله ، استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر ، انجام می شود.
تدوینگر : کسی که مسئول سرهم کردن فیلم به صورت نهایی آن ، با توجه به آنچه در بالا گفته شد ، است. تدوین گر گا معمولا در شکست یا موفقیت فیلم ، نقشی اساسی به عهده دارد. تدوین گر است که با گزینش ، شکل دهی و مرتب کردن نماها و با مرتب کردن و در هم آمیختن صدا ها و همگاه کردن آن با تصویر، در تکوین ، ضرباهنگ ، شکل و صورت فیلم و در تاکید و تاثیر نماهای مختلف ، اثر بارزی بر جا می گذارد
امروزه فیلم سازان سعی می کنند ، روابط نزدیکی با تدوین گران داشته باشند. برخی از فیلم سازان از قبل ، طرح تدوین فیلمشان را می ریزند و در مرحله فیلم برداری ، تا حد زیادی کار تدوین را خودشان انجام می دهند به این معنی که برای مثال در هر نما،نوع نما را کاملامشخص می کنند ونماهای مختلف با زوایا و فاصله های مختلف دوربین از سوژه نمی گیرند، که لازم باشد از بین آنها نمایی را انتخاب کرد و ... به این ترتیب فیلم سازان تعداد انتخاب ها را کاهش می دهند ، تا شکل نهایی فیلم همان باشد که خودشان در ذهن دارند.
معمولا تدوین از همان مرحله فیلم برداری آغاز می شود ، به این ترتیب که ، تدوین گر ، فیلم هایی را که هر روز گرفته می شود در اختیار می گیرد و با مشورت کارگردان، آن تکه فیلم ها را سر هم می کند. وقتی فیلم برداری به پایان رسید، تدوین گر فیلمی در دست دارد که به صورت خامدستانه و خالی از ظرافت ، تنها روند رویدادهای فیلم را تعقیب می کند. تدوین گر کار تدوین را با این فیلم آغاز می کند. او با نظر کارگردان ، بهترین برداشت ها را انتخاب می کند و الگوی صدای فیلم را با تصویر همگاه می کند. این نسخه از فیلم که اولین نسخه تدوین شده فیلم ، برای رسیدن به شکل نهایی آن است ، اصطلاحا راف کات ( Rough Cut ) ، نامیده می شود. البته این نسخه را نسخه تدوین شده فیلم ساز هم می نامند ، چون کم و بیش حاوی دیدگاه فیلم ساز از فیلم است و هنوز چندان مورد مداخله کس دیگری قرار نگرفته است
تدوین گربعد ازمشورت با فیلم ساز، نسخه تدوین اولیه را اصلاح و ویرایش می کند،جلوه های اپتیک برای انتقال نماها را به آن اضافه می کند ( برای مثال محو تدریجی ، هم گذاری و ... ) ، جلوه های ویژه را نیز به فیلم می افزاید و در نهایت نسخه نهایی را که در آن نماها ، طول آنها وترتیب قرار گیریشان به دقت مشخص شده و صدا نیز به خوبی با تصویر همگاه شده است را ، ارائه می دهد.
لازم به ذکر است که تدوین گر بر کار مسئول مخلوط کردن صداها ، نظارت می کند. صدای فیلم شامل گفت وگوها ، موسیقی طبیعی ، جلوه های صوتی و موسیقی متن است.
امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده ، کار تدوین گر ، انعطاف ، سرعت ، دقت و سهولت بیشتری یافته است.
اهمیت تدوین
با تدوین می توان روایتی را به صورت مداوم و سیال بیان کرد. تدوین زمان و مکان را فشرده می کند عناصر متفاوت و پراکنده را مورد تاکید قرار می دهد و کنار هم می گذارد و آنها را چنان مرتب می کند که الگوهای معنایی خاصی ایجاد کنند.ندوین در ضمن ، به نوعی واکنش تماشاگران را ، شکل می دهد برای مثال ارائه یک رشته نماهای کوتاه که به سرعت به یکدیگربرش می خورند می تواند ، حس هیجان ، حادثه و انتظار را در تماشاگر ایجاد کند ، در حالی که نماهای طولانی آرامش بخش هستند ، بر عنصر دراماتیک صحنه تاکید دارند و تماشاگر را با شخصیت ها فیلم بیشتر درگیر می کنند. شیوه تلفیق صدا و تصویر هم ، تاثیر بسیار مهمی بر تماشاگر دارد. برای مثال قابل شنیدن بودن یا نبودن گفت و گوها ، ارائه موسیقی در لحظه ای خاص از فیلم ، بالا و پایین شدن حجم صدا ها ، به گوش رسیدن صدای محیط و همه و همه معنای خاصی می آفرینند و احساسات تماشاگر را به سمتی هدایت می کنند .
اصطلاحات مونتاژ:
- سکانس Sequence (فصل): هر فیلم از چند تا بخش (فصل) تشکیل شده که هر بخش یه قسمت از موضوع رو بازگو می کنه.
- پلان Plan (نما): هر سکانس شامل چندین پلان می هست. هر پلان یه نما هست که فیلم برداری می شه.
- شات Shot (برداشت): از لحظه ای که ضبط رو شروع می کنن تا وقتی که قطع می شه یه شات می گن. هر نما (پلان) ممکنه چند بار برداشت بشه.
- شات لیست Shot List (فهرست برداشت ها): می شه گفت که گزارش کار فیلم برداریه که توی اون توضیح میدن که کدوم لحظه از نوار فیلم برداری شده، شامل چه تصویریه.
- کلاکد Clacked (صدای تق): هر متنی اضافه شده به فیلم که توضیح می ده که از این جه به بعد، موضوع تصاویر در مورد چیه. البته اسمش رو از صدای همون تخته ای گرفتن که اطلاعات تصویر رو روش می نویسن و جلوی دوربین نگه می دارن.
- کالر بار Color Bar و Bar & Tone: همون صفحه ای که ستون های رنگی داره و واسه تست رنگ مانیتور استفاده می کنن. وقتی هم که با صدای سوت همراه باشه Bar&Tone واسه تست صدا هم به کار می ره.
- اسکوپ Scope : سیاهی بالا و پایین تصویر. اولین بار موقعی پیش می اومد که می خواستن یه فیلم سینمایی رو توی تلویزیون نشون بدن. چون همون طور که می دونید، پرده سینما خیلی عریض تر از صفحه تلویزیونه، چون می خواستن کل پرده رو توی تلویزیون نشون بدن پس بالا و پایین تصویر سیاه می شد. بعد از اون، توی کارهای تلویزیونی واسه قشنگی استفاده می شه.
- راش Rash : تصاویر فیلم برداری شده بدون تغییر و بدون کم و زیاد.
- راف کات Raff cut (بریدن اضافه ها): همیشه قسمتی از تصاویر راش، خراب و بلا استفاده است. قبل از مونتاژ، تصاویر مورد استفاده رو از راش در میارن و گلچین می کنن.
- تیتراژ: قسمت اول و آخر برنامه که به معرفی برنامه و عوامل ساخت می پردازه.
- پلاتو: صحبت های مجری برنامه.
- ووله: تصاویر مین برنامه که با موسیقی همراهه و معمولاً از 30 ثانیه بیشتر نمی شه.
- نریشن Narration : صدای گوینده که روی تصاویر پخش می شه و موضوع رو دنبال می کنه.
- اینسرت Insert : تصویر کوتاهی که رابط دو تا تصویر دیگه هست و یا قسمتی از خرابی تصویر اصلی رو می پوشونه.
- تایتل Title: هر نوشته ای که روی تصویر بیاد.
- ساب تایتل sub Title (زیرنویس): نوشته ای که فقط پایین تصویر نشون داده می شه.
- کات Cut (بریدن): چسبوندن دو تا تصویر بدون هیچ افکت اضافی.
- جامپ کات Jump Cut (پرش تصویری): کات نادرست یا پرش در تصویر.
- ترانزیشن Transition : هر افکتی که رابط دو تا تصویر کنار هم باشه.
- دیزالو Dissolve : ساده ترین و پرکاربردترین تروکاژ واسه چسبوندن دو تا تصویر که باعث می شه تصویر اول توی تصویر دوم محو
بشه.
- فید این Fade In: وقتی که تصویر کم کم از سیاهی بیرون بیاد بدون موشن. مثلاً دیزالو سیاهی به تصویر.
- فید اوت Fade Out: برعکس فید این. تصویر به آهستگی می ره توی سیاهی.
- وایپ Wipe: یکی از تروکاژهای مرسوم که بر اساس رنگ یه عکس سیاه و سفید (شیب رنگ)، تصویر اول رو حذف می کنه و
تصویر دوم رو نشون می ده.
- سوپر ایمپوس Super Impose: دو یا چند تا تصویر که به صورت محو، روی هم نشون داده می شه.
- موشن Motion: هر نوع حرکت فیلم یا عکس یا نوشته روی صفحه.
- کراپ Crop: بریدن از طول و عرض تصویر.
- رول Roll: حرکت (موشن) به صورت افقی.
- کراول Crawl: حرکت (موشن) به صورت عمودی.
- مانیتور Monitor: تصویر خروجی کار.
تدوین موازی Cross-cutting
قطع متناوب از یک صحنه به صحنه دیگر و نشان دادن تکه ای از یک واقعه و تکه ای از واقعه ای دیگر به صورتی که دو ماجرا به طور موازی و متناوب پیش برده شود. به عبارتی دو واقعه همزمان درحال روی دادن است
تصاویر روی هم Multiple-Exposure
یک نمای واحد که از چاپ و یا روی هم افتادن دویا چند تصویر مختلف تشکیل شده باشد. به طوریکه طرح هر یک از تصاویر (هرچندمحو) ازخلال سایر تصاویر پیدا باشد (مثل چهره ای بر زمینه یک ساختمان و روی این دو تصویر صفحه روزنامه ای). این تدبیر برای خلاصه و فشرده بیان کردن یک خبر و یا انتقال حس، حالت یا فضایی خاص به کار میرود.
به این نوع نما «سوپر ایمپوزیشن» supperimposition نیز گفته میشود
تصاویر کنارهم Multiple-Image
موقعی که در کادر یک «نمای» واحد دو یا چند تصویر مشابه یا مختلف درکنارهم ظاهر شوند. مثلاً در فیلمهای قدیمی گاهی در صحنه ای که دونفر به هم تلفن می کردند، هرکدام را در یک طرف کادر نشان می دادند که با خطی از وسط جدا شده بودند. به این تدبیر (پرده قسمت شده) split screen هم گفته میشود.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نمایندگی و واحد تولید شبکه جهانی pdf
پخش برنامه كانال خنده جمعه ها۱۴:۳۰ ferc 12207 از pdf.tv انجمن فیلمبرداران و خوانندگان کرمانشاه۰۹۱۸۹۱۸۵۹۳۰ تهران
نمایندگی و واحد تولید شبکه جهانی PDF.TV پخش برنامه كانال خنده جمعه ها ۱۴:۳۰ ferc 12207 از pdf.tv |